Exkluzivní interview s home staging specialistkou Jitkou Kobzovou: Home staging není o dekorování ani o maskování nedostatků, je to marketing!

30. 11. 2015

9 (2)

Jitka Kobzová se začala věnovat designu před dvaceti lety během svého života v Kuvajtu a Anglii. V roce 2010 se vrátila zpět do České republiky, kam jako první přivedla službu Home Stagingu.

Kouzlo home stagingu ji učarovalo zhruba před deseti lety, kdy v Londýně hledala byt k pronájmu. Absolvovala několik kurzů a v současné době navrhuje interiéry ve firmě Ambience Design a zároveň také působí ve společnosti HOME STAGING s.r.o.

Na následujících řádcích vám osvětlí pravou podstatu home stagingu a doplní i řadu praktických rad, tipů a triků pro rychlejší prodej či pronájem nemovitosti. Dozvíte se, jaké předpoklady musí splňovat home stager, ale i to, které úpravy jsou v interiéru žádoucí a kterým se naopak vyhnout.

Věnujete se home stagingu – jedná se v našich končinách o žádanou službu? Jak se k ní staví realitní kanceláře, konkurence, makléři, ale i sami klienti?

Většina našich klientů jsou přímo vlastníci nemovitostí, kteří je prodávají nebo pronajímají bez realitní kanceláře. Tito klienti službu home staging znají většinou ze zahraničí. Realitní kanceláře a makléři u nás bohužel zatím nejeví velký zájem zjistit si, jak home staging funguje, natož se v tomto oboru vzdělávat. Makléři tedy nemají potřebné informace a nedokážou správně podat svým klientům, co služba home staging obnáší a jak probíhá. Jediné, co se k běžnému uživateli dostane, jsou různé nesmysly z médií. Takové, které například popisují, jak je důležité luxusně ustlat postel, zapálit svíčky, odosobnit interiér a nespočet dalších „rad“, na kterých opravdu tato služba nestojí.

Důležité je říct, že home staging není o dekorování ani o maskování nedostatků! Cílem home stagingu je vyvolat v zájemci pozitivní první dojem, zatraktivnit vzhled nemovitosti pro široké spektrum zájemců – tedy odstranit všechny překážky, které brání vytvoření představy nového domova.“

Jak jste se k home stagingu vlastně dostala a co je pro výkon této profese potřeba? Jak dlouho už se home stagingu vlastně věnujete?

Je to asi 10 let, kdy jsem v Londýně hledala byt k pronájmu. Tam jsem se dozvěděla o home stagingu jako o samostatném oboru. Home staging mě okamžitě oslovil a začala jsem pátrat, kde bych se dozvěděla více. Postupně jsem se rozhodla projít několika kurzy.

K provozování home stagingu je potřeba umět vyhodnotit nemovitost a dokázat její klady vyzdvihnout za pomoci minimálních nákladů. Důležité je umění komunikace s klienty, tak abyste je neuváděli do trapných nebo nepříjemných situací. A v neposlední řadě je to soudnost a logika – např. vana ozdobená zapálenými svíčkami v bytě, který je ve stavu před rekonstrukcí, je opravdu k pláči.“

před a po

Existují nějaké základní zásady, kterými se při home stagingu řídit? Vyplatí se oslovit profesionála nebo základy této zajímavé disciplíny zvládne realizovat i sám majitel nemovitosti?

Cílem a zároveň i základní myšlenkou a zásadou home stagingu není peníze utratit, ale vydělat. Ačkoliv to může znít jakkoliv populisticky, je to jedna z věcí, na kterou je potřeba neustále myslet a postupovat podle ní.

Proces prodeje ovlivní i jednorázová konzultace home stagingu. Při té odborník (home stager) navštíví nemovitost a prodejci/pronajímateli poskytne jednoduchý návod a seznam toho, co si může a jistě i zvládne za minimální náklady udělat a obstarat sám. Potřebují tedy odborně poradit, aby jakékoliv investice do úprav byly smysluplné. Home stager pečlivě zvažuje, jaké změny/investice se skutečně vyplatí. Minimální náklady jsou podstatou home stagingu.“

Pojďme přímo k Vaší práci – můžete nám ze všech těch úprav, které se dají udělat v domě či bytě, prozradit ty „zaručené“, které pomohou nemovitost prodat rychleji?

První zaručená rada je ta, že stěžejní při prodeji je nemovitost uklidit. Zadruhé pak přesvědčte klienta, že se musí dívat na svou nemovitost už jen očima kupujícího, tedy jako na tržní produkt. Třetím bodem je promyšlená marketingová strategie.

Potom je nutné provést úpravy, které pomohou nemovitost udělat atraktivnější. Váš/klientův osobitý styl se nemusí shodovat se stylem potenciálního kupce. Je to něco jako na pohovoru u nového zaměstnavatele. Také se snažíte udělat co nejlepší první dojem a tím zvýšit své vyhlídky na získání nového zaměstnání. Určitě nepůjdete v džínách a vytahaném svetru.

Jaké úpravy provádíte nejčastěji a nejraději? Máte k tomu nějaký specifický důvod?

Nejde o to, co děláme nejraději, ale o to, co nám za daných podmínek pomůže docílit nejlepšího výsledku:

1/ Dispoziční řešení stávajícího vybavení – pozornost zaměříme na volnost pohybu a vzdušnost prostoru / případná změna dispozičního řešení

2/ Přivést do místnosti co nejvíce přirozeného denního světla

3/ Dostatečné množství světelných zdrojů

4/ Zviditelnění kvalitních materiálů a interiérových prvků

Celkově klademe důraz na: dispozice, světlo, materiály a čistotu

18

Zůstaňme ještě chvíli u úprav interiérů: Jaké úpravy jsou podle Vás nezbytné u každé nemovitosti před jejím samotným prodejem a bez kterých (třeba i nákladnějších) se dá v pohodě obejít?

Mnohdy stačí málo, aby prostor působil hezky, čistě, prostorně a upraveně. Zmiňuji se o tom v předešlé otázce….

Zbytečné jsou většinou investice do nábytku a všech nákladných úprav. Home staging není interiérový design – neznáme vkus budoucího kupce, takže pracujeme s prostorem jako s tržním produktem.

Důležité je si také uvědomit, že ani nákladná investice do home stagingu nezajistí úspěšný prodej, pokud majitelé požadují neodpovídající vysokou cenu.“

PEG_6213

Jaké úpravy nemovitosti, které může člověk provést sám, vyšroubují cenu nemovitosti nejvíce?

Nejsme v USA, kde home staging funguje 40 let. Tedy neprovádíme renovace a home staging ve stylu amerických TV pořadů.  Home staging se přizpůsobuje životnímu stylu a kultuře bydlení v dané zemi. Zaměřujeme se ‑ po konzultaci s klientem ‑ na jednoduché úpravy a změny, které neovlivní základní potřeby obyvatel v běžném životě. Může se stát, že ještě nějakou dobu bude muset v nemovitosti bydlet. Těmito kroky se snažíme o rychlý a výhodný prodej nemovitosti.“

Psychologie barev: Jsou nějaké barvy, které prokazatelně na zájemce o nemovitost působí více pozitivně a pomohou tak majiteli nemovitosti prodat ji rychleji nebo dráž?

Ideální jsou neutrální světlé barvy – od bílé, přes odstíny šedé, béžové, hnědé.“

1 (2)

Kdy by měl člověk využít služeb home staging specialisty? Na kolik takové služby vlastně vyjdou?

Z naší praxe a reakcí našich klientů víme, že se investice do našich služeb vždy vyplatila. Takže doporučujeme využít služeb specialisty vždy, když se chystáte k prodeji nebo pronájmu a chcete, aby se Vaše nemovitost mezi ostatními zviditelnila, oslovila co nejvíce potencionálních kupců a co nejrychleji se prodala nebo pronajala. Naše konzultace stojí 7 200,- + DPH.“

Co byste našim čtenářům, kteří prodávají byt či dům, vzkázala?

Koupě domu či bytu bývá pro většinu lidí nejen největší životní investicí, ale také změnou životního stylu a naplnění snu o vlastním bydlení.

Dobře prezentovaná nemovitost dokáže pomoci potenciálnímu zájemci v rozhodování. Dokonalá on-line foto prezentace je klíčem k rychlému a úspěšnému prodeji, proto musí obsahovat fotografie již upravených prostor. Přednosti nemovitosti a příjemná atmosféra musí vyzařovat už z fotografií. Není nejmoudřejší nechat prostory napospas kupcově fantazii.“

Děkuji za váš čas a užitečné rady a tipy!

Podobné články

Napsat komentář

Kontrolní text

Inzertujte nemovitosti hned na 60 serverech! Získáte zájemce rychleji.

Inzerovat Stačí kliknout a vložit inzerát, o zbytek se postaráme.