Finále prodeje nemovitosti: vše, co potřebujete vědět a zařídit

28. 8. 2015

Sehnali jste kupce na svou nemovitost a v ruce držíte smlouvu? Gratulujeme! Víte ale, co musí nutně následovat a co je ještě potřeba zařídit? Jak neudělat chybu a nedostat se do prekérní situace, když už je obchod skoro u konce? Poradíme vám v následujících řádcích.

Po uzavření smlouvy se zájemcem o vaši nemovitost je důležité dodržet postup u tří náležitostí. Je třeba zařídit vklad do katastru nemovitostí, bezpečný převod peněz a zaplacení daně.

Podepsaná smlouva? Nemovitost je stále vaše

Nabytí vlastnictví se nijak neřídí datem podpisu kupní smlouvy, nýbrž vkladem do katastru nemovitostí. Jakmile je o něj na příslušném katastrálním úřadu zažádáno, může trvat ještě celých 30 dní, než ke změně opravdu dojde. V kupní smlouvě by mimo jiné mělo být ošetřeno i to, kdo bude návrh na vklad do katastru podávat a kdo uhradí poplatek. Ideální je, když je kupující i prodávají zároveň navrhovatelem vkladu, na vše tedy dohlížejí obě strany.

Bezpečný převod peněz – jak na něj?

Někteří méně informovaní kupující mají tendenci za nemovitost zaplatit už tehdy, je-li podepsána smlouva, ale dosud nikdo nepožádal o změnu v katastru nemovitostí – právě tímto krokem se teprve převádí nemovitost na nového majitele. Dojde tedy k zaplacení a následnému čekání, které se i přes stanovenou lhůtu může na některých vytíženějších úřadech protáhnout i na několik měsíců. Kupující tedy nevlastní ani peníze, ani nemovitost.

Ač se to možná na první pohled nezdá, taková platba je riziková i pro prodávajícího. Pokud důvěřivě převedete nemovitost na kupujícího a platbu si domluvíte až po nabytí vlastnictví kupujícím, dostáváte se do již zmíněné pozice – tedy bez peněz a bez střechy nad hlavou – vy. Není to samozřejmé. Ale je dobré dávat si pozor, protože kupujícího většinou neznáte tak dobře, abyste mu mohli opravdu věřit.

Jak tedy platbu provést? Oslovte notáře či advokáta, aby částku, za níž nemovitost prodáváte, uschoval na speciálním kontě do doby, než budou všechny náležitosti vyřešeny. S advokátem nebo notářem nezapomeňte sepsat protokol o úschově peněz, v němž nesmí chybět údaje o kupujícím a prodávajícím (součástí je i stanovení způsobu ověření totožnosti), doba a místo převzetí peněz do úschovy, výše uložené částky, měna, podmínky pro vydání peněz a číslo bankovního účtu, na který mají být peníze převedeny, jakmile jsou podmínky splněny (zpravidla předložení výpisu z katastru nemovitostí vybranému notáři nebo právníkovi).

Mějte jasno v tom, kdo musí co zaplatit

Smlouvou, převedením vlastnických práv a domluveného obnosu to nekončí. Ještě jsou tu daně! Jako prodávající máte ještě povinnost zaplatit daň z nabytí nemovitých věcí, a to do tří měsíců od vkladu práva do katastru nemovitosti. Pokud například prodáte nemovitost a získáte peníze v říjnu 2015, do konce ledna 2016 musíte daň zaplatit. S kupujícím se však lze domluvit na tom, že výši daně bude hradit on.

Obezřetně až do konce

I když už máte v ruce podepsanou smlouvu, prodej nekončí. Dbejte na dodržení všech uvedených pravidel, ušetříte si tak čas i nervy. Mějte na paměti, že když se jedná o tak velké a cenné věci, jakými nemovitosti jsou, je lepší si celý postup několikrát pojistit než slepě důvěřovat a špatně dopadnout.

Podobné články

Napsat komentář

Kontrolní text

Inzertujte nemovitosti hned na 60 serverech! Získáte zájemce rychleji.

Inzerovat Stačí kliknout a vložit inzerát, o zbytek se postaráme.